Wednesday, January 20, 2010

My Body Feels Itchy When I Enter A Room

Extending Lugano-Station-Cornwall Hospital

A project for a long time lying in the drawer of opportunity, is to complement the current line FLP, through the construction of an extension from the railway station in Cornwall, passing Regional Hospital [Civic] and by Cardiocentro.


The idea is long, and is also supported by the Academy of Architecture in Mendrisio, who posted it, even with its amendments and adjustments (such as, for example, a direct route from Chapel Agnuzzo Agno, passing through the airport) in the recent document " LNL - New Lugano " [pg. 258]. This idea is not competitive with the tramway project (which excludes the whole area of \u200b\u200bRicordone), but complementary, with their own lives, linking major traffic generators, such as the station, hospitals, sports facilities and schools, and perhaps After that planners have finally decided, any fair and congress center.
The ideal project would be to the completion of a new access to the underground station FFS in the tunnel and go up to Cornwall, where they connect, in any case, the tramway Casoria-Noranco-Lugano Center-Riverside-Cornwall (-Bridge Valley).
In detail the project could be structured as follows:

  • change in the radius of the tunnel Montarina;
  • new underground station at track level -2 of the plan (FFS), with direct access from the main pedestrian underpass. The station could be two sidewalks (most suitable for separating the traffic flows), with a single central platform or a mixed solution, the English (central platform for the ascent, the side fall);
  • construction of a tunnel with two tracks to Cornwall. The construction of double track is required given the distance between the stations and because traffic is expected to increase by absorbing part of the local traffic. This will eliminate the problems we had, for example, in Lausanne (which, to save on construction costs of the line that TSOL, was built as a single track, and today, overload, raises questions about its possible development). From the underground station of Lugano [FFS], the gallery held diagonally to the left to pass under the square of Besso, avoiding problems in the road tunnel (to the extent possible and also to the pedestrian, who would otherwise be chiuso o modificato) e poi, con curva ad ampio raggio verso destra, raggiunge sotterraneamente la stazione presso i due ospedali per poi proseguire, sempre in galleria, fino a Cornaredo;
  • la stazione di [Ricordone] sarebbe situata sul lato nord-ovest degli ospedali, sotto Via Tesserete e potrebbe essere a marciapiede centrale, con accesso pedonale diretto ai due nosocomi;
  • la stazione di Cornaredo andrebbe realizzata in concomitanza con la fermata del tram (il quale potrebbe proseguire ulteriormente a destinazione di Ponte di Valle), in modo da creare un efficiente terminale intermodale, eventualmente anche sotterraneo, e disporre di un accesso diretto alle varie linee del trasporto urbano;
  • un eventuale ulteriore stazione sotterranea può essere anche immaginata per Massagno, essendo che la galleria, nel tratto Stazione FFS–Ricordone, transita proprio sotto il centro di Massagno [zona Via Motta].
Un progetto tutt'altro che utopistico, anzi, un elemento-chiave del sistema trasporti per l'area urbana! Riassumendo: solo questo tratto (al quale occorre quindi aggiungere tutte le strutture che precedono questa sezione, cioè quelle fino a Ponte Tresa) servirebbe e collegherebbe fra loro le seguenti strutture principali:
  1. Stazione FFS/TILO
  2. Campus SUPSI [progetto]
  3. Ospedale Regionale di Lugano [Civico]
  4. Cardiocentro Ticino
  5. Casa dei Ciechi
  6. Centro di Calcolo CSCS [progetto approvato]
  7. Stadio di calcio e altri campi sportivi
  8. Palazzo del ghiaccio [Resega] e altri impianti sportivi
  9. Palazzetto dello sport [progetto]
  10. P+R Cornaredo [progetto]
  11. Palazzo del cinema [Cinestar]
  12. Campus SUPSI e altre scuole
Inoltre, prolungandone il percorso sulla linea tranviaria in progetto, anche il campus universitario I e II [progetto], la sezione separata dell'Ospedale Regionale [Italiano], il Centro esposizioni, il Lido e i campi sportivi e, infine, il Centrocittà, verrebbero tutti a trovarsi collegati.
> È raro trovare su una così breve tratta (ca. 3,2 km) così tanti luoghi di interesse! Non perdiamo di vista la realtà! Dare la priorità a questo tratto, anzichè alla galleria Molinazzo–Centro, è prova di maturità e di realismo!

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